Roskisprinssi och no 'poo

Har just tittat på Roskisprinssi (typ skräpprinsen på svenska) som är en finsk film. Jag tittade på den på finska också, men erkänner att jag tittade på språk efter svenska först och det fanns inte, hehe, så jag tittade på finska. Det var svårt, det var läääänge sen jag såg en film på finska! Det var minst ett år sedan, men jag tror att det var mycket mer, i alla fall sen jag tittade på mer än en film på finska. Alltså jag vill lära mig flytande finska och skriva det flyttande med! Gud vad kul det skulle vara! Då skulle man kunna skriva med sina kusiner och förstå dem, alltså också kunna läsa finska. Det kan jag, lite, men vill kunna det bättre. Och nej, finska är mycket svårare än att sätta i i slutet av ordet! Och det må inte vara svårt att skriva finska- om det inte vore så att i svenskan så stavas ord inte som de låter, vilket man inte änns behöver exempel för. Jag vill inte låta negativ men jag hatar svenskan för att den väljer att stava fint istället för hur det ska vara. Det skulle bli så mycket enklare för småbarn och utlänningar som flyttar hit också då! Då måste de inte lära sig sj- och st- reglerna (och de andra dumma reglerna). Men ja, det var en bra film! Gråt nästan vid ett tillfälle, då en gammal tant (uh, det låter så nedlåtande) påminde mig om Gunnel, vår bildlärare som dog för ett tag sen. R.I.P ♥. Åh föresten, så har jag testat lite no 'poo grejor nyss. Har ni hört talas om det, no 'poo? Det är att man minskar en massa kemikalier genom att använda naturliga saker som olivolja och honung som schampo (no 'poo är en förkortning av no shampoo). Jag hittade den här (←klick it!) hemsidan för ett tag sen (ganska länge sen) men hittade den sen igår på något sätt jag inte kommer ihåg, haha, och tänkte testa något recept. Då hade jag tänkt använda mig av de här två recepten: äggtvätt och snabbinpackning med honung. Men det blev bara en av dem, snabbinpackningen. Why? Jo, för vi hade inget ägg hemma, eller jo ett, men jag skulle säkert behövt mer än så för mitt lite-längre-än-axel-hår. Men sen så hade vi inget annat heller som jag kunde använda, så då åkte jag och mamma och handlade! Vi köpte bikarbonat, honung och ägg ( mamma tyckte att bikarbonats-alternativet som jag hittade lät bättre så då tog jag den (men mamma skulle ändå köpa ägg). Och ja - jag duschade nyss innan jag såg filmen och jag tror faktiskt det blev bra! Jag gjorde den här med, vilket jag nog gjort en gång förut. Jag skulle gjort ett efterskölj om jag hade sakerna för det men det hade jag inte. Det är värt att testa dem tycker jag! Gick just och tittade i spegeln och det ser faktiskt ut som om jag bara vanligt tvättat håret! Testitesti! But, yeah, nu orkar jag inte skriva nå mer så godnatt ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback