Lau lav jordgubbar ♥

Jippi! Nu är det så jag vill ha det, en ganska fullpackad vecka! Vilket inte bara betyder prov och läxor (som man helst inte vill ha, men det har man ändå) utan också kalas och så ska jag vara med Nina, Zuzann och Emma imorgon också! Fast det är so prov imorgon också men förhöret med mamma gick ganska bra så jag håller på och tränar till svenska provet som jag har på fredag med Emma nu, tack gode gud för facebook ändå! Eller internet i alla fall, facebook kan ju vara ett ställe man lätt blir mobbad på? I alla fall om man skriver nå personligt till någon "cool" och så berättar den det och så frågar dem vad det var om till en i skolan..
Orkar inte riktigt skriva om min skoldag, den var sådär, eller ja... Som vanligt, jobbiga kommentarer från killarna som vill ha uppmärksamhet. Även om det var mina kompisar de retade så orkar jag inte med dem! Töntigt betende alltså! Vill ställa er en fråga istället (tyvärr så är det matte), gör ni så här när ni har många tal ni ska räkna ihop? :
Försökte fixa en bild men det gick inte och ladda upp..
Får väl skriva då:
Om vi har till exempel 8, 12, 20 och 24 vi ska plusa ihop och så gör vi uppställning:
+  8
12
20
24
Då tittar jag om det är något som blir till exempel tio eller fem tillsammans, som 8 och 2:an i 12 blir.
Då drar jag streck mellan dem och skriver 20 (10+10=20).
+  8→
20
12→
20
24
Det blir fullt, ja ,jag vet! Men ja, nu har det blivit ett mycket enklare tal för då har vi så här egentligen:
+  20
20
24
Och så kan man enkelt plusa ihop dem utan krångel!
Fattar ni? Brukar ni göra så?

Kommentarer
Pirren säger:

ja de e klart, man tar och kollar vilka som blir jämna tal. sötunge! <3

2012-05-23 | 08:10:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback